Asyż

Historia franciszkanów


FranciszkaniePonad 800 lat temu młody człowiek z Asyżu usłyszał kazanie o tym, jak uczniowie Jezusa zostali wysłani „bez srebra i złota”. Ten fragment Ewangelii św. Mateusza wywarł na Franciszku takie wrażenie, że postanowił całkowicie poświęcić się życiu ubogiemu, tak jak apostołowie. Ubrał się w szorstką szatę, chodził boso i „bez torby na drogę ani laski” zaczął głosić pokutę. Usłyszał także przesłanie odnowy z pięknego krucyfiksu w opuszczonym kościele San Damiano; „Napraw mój Kościół”. Do Franciszka wkrótce dołączyli inni towarzysze, w tym młoda szlachcianka Clare. Opiekowali się trędowatymi zmuszonymi do życia poza Asyżem i naprawiali zrujnowane kościoły. Ich życie było niezwykle surowe, ale żyli radośnie, w głębokim duchu służby dla ubogich i wykluczonych, z ufnością w Bożą opatrznościową opiekę…


Św. FranciszekŚw. Franciszek nauczał o niezwykłej miłości Boga do nawet najmniejszych ze swoich stworzeń i mówił o cudownej pokorze Boga, który zdecydował się urodzić w ubóstwie w Betlejem i który każdego dnia uniża się, aby być naprawdę obecnym pod pozorami kawałka chleba na ołtarzu.


U papieżaW 1209 roku pierwsza grupa braci przeszła pieszo z Asyżu do Rzymu i jako niezwykły przykład działania Ducha Świętego, obdarta banda braci została przyjęta przez papieża Innocentego III, który zatwierdził ich sposób życia.


Liczebność braciLiczba braci i sióstr szybko rosła, rozprzestrzeniając się z maleńkiego kościoła Matki Bożej Anielskiej, Porcjunkuli, a za życia św. Franciszka bracia osiedlili się w całej Europie. W tych wczesnych dniach pierwsi męczennicy Zakonu zginęli w Maroku, a Franciszek cieszył się, że ma braci, którzy oddali życie za Chrystusa. Sam Franciszek udał się do Ziemi Świętej podczas wypraw krzyżowych, gdzie odbył pełne szacunku spotkanie z sułtanem i rozmawiał z nim o sprawach duchowych.


Stygmaty św. FranciszkaPóźniej Św. Franciszek otrzymał Stygmaty na Górze Alverna – zewnętrzne oznaki jego życia intensywnej modlitwy i oddania Męce Pańskiej oraz potwierdzenie pójścia śladami Chrystusa. Pomimo ciężkiego stanu zdrowia, nadal śpiewał Pieśń Brata Słońca na chwałę Boga i Stworzenia, aż w 1226 roku odwiedziła go Siostra Śmierć.


Po śmierci św. Franciszka (w 1226 r.) powstał między zakonnikami podział na dwie grupy. Pierwsza pragnęła zachować pierwotny radykalizm życia założyciela, należało do niej niewielu starszych wiekiem zakonników. Druga optowała za dostosowaniem funkcjonowania i działalności zakonu do ciągle wzrastającej liczby braci oraz do nowym zadań stawianych im przez Kościół. Tych była zdecydowana większość.


św. BonawewnturaTo napięcie załagodził generał św. Bonawentura z Bagnoreggio (1217-1274), określany drugim założycielem zakonu. Pod koniec XIII w. franciszkanie mieli klasztory w wielu krajach europejskich, a ich liczba przekroczyła 30 tys. Wówczas w zakonie pojawił się kolejny ruch reformatorski, tzw. Spirytuałowie. To oni zapoczątkowali tzw. obserwację, czyli ruch ścisłego przestrzegania reguły. Ruch ten w połowie XV w. znalazł wielkiego protektora w osobie św. Bernardyna ze Sieny (1380-1444), wikariusza generalnego zakonu.


papież Leon XW 1517 r. papież Leon X zwołał w Rzymie kapitułę wszystkich franciszkanów, zarówno obserwantów, jak i tych, którzy stanowili trzon zakonu – konwentualnych, którzy sprawowali nad obserwantami formalną władzę. Do 1517 r. zakon miał jednego generała, był nim zawsze franciszkanin z głównego nurtu (konwentualnych).

Na tej kapitule obserwanci otrzymali niezależność, zostali nazwani Braćmi Mniejszymi Regularnej Obserwy, została im powierzona pieczęć zakonu. Ta decyzja papieża stanowiła formalny podział zakonu na dwa autonomiczne zakony: Braci Mniejszych Konwentualnych i Braci Mniejszych Obserwantów. Od tej pory każdy zakon wybierał własnego generała.


Padre Matteo de BascioW kolejnych latach w zakonie obserwantów tworzyły się nowe odłamy: reformaci, alkantaryści, rekolektanci, bracia tzw. „małej reformy”. W 1897 r. papież Leon XIII połączył wszystkie te odłamy w jeden zakon o nazwie Zakon Braci Mniejszych.

W XVI wieku wśród kolejnych ruchów reformatorskich wyłoniła się frakcja Mateusza z Bascio, co zapoczątkowało powstanie trzeciego zakonu franciszkanów. Ten odłam miał wsparcie i formalną opiekę w zakonie konwentualnych. W 1528 r. papież Klemens VII wydał zgodę na powstanie nowego Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów, oficjalnie został zatwierdzony w 1619r.

 

To umierając rodzimy się
do życia wiecznego.

 


Prowadzimy do Pana od ponad 800 lat.

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych, Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.


Nasze otoczenie

Nasz klasztor położony jest na Górze Klasztornej na skraju rezerwatu Kadyński Las na terenie Wysoczyzny Elblądzkiej. Jest to obszar o powierzchni około 380 km kwadratowych z najwyższym szczytem – „Maślana Góra” (197 m n.p.m.). Strefa krawędziowa ma charakter klifowy, posiada wzgórza morenowe i dynamiczne formy erozyjne, które składają się na głęboko wcięte jary ze strumieniami spływającymi do Zalewu Wiślanego. Głębokość dolin początkowo niewielka, zwiększa się bardzo szybko i wynosi w krańcowych momentach od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 metrów.

Rezerwat Kadyński Las

Rezerwat Kadyński Las został utworzony w 1972 roku i ma powierzchnię 8,11 ha. Stanowi cenny przykład parkowo – leśnego obiektu chronionego, silnie powiązanego z naturalnymi układami leśnymi. Łączy w sobie cechy naturalnych zbiorowisk leśnych oraz powstałego przed laty założenia parkowego o charakterze angielskim. W rezerwacie stwierdzono występowanie 91 gatunków roślin, w tym 23 gatunków drzew i krzewów.


logo Dom Zakonny w Kadynach  
witamy!